Thursday, October 29, 2009

Kelahiran Putera Ke-2

Bersalin kali ni agak sukar bagi aku sbb ketuban dh pecah seawal pukul 4.00 pagi pada 28 ogos 2009. Puasa tetap puasa...aku teruskan makan sahur hari tu.Walaupun sakit tak terasa langsung, tp takut juga sbb ni pertama kali ketuban + darah keluar awal. Asben aku usah kata, muka pucat siap sakit perut nak ke tandas. Aku nk bersalin dia plak yang sakit...kecian... Hari itu juga mmg temujanji aku di PPUM, siap2 bwk ape patut,asben aku anto ler g sana, mak aku ckp InsyaAllah!! xde ape2 tu...belum sakit lagi...cek dlu ape2....

Sampai sana terus org kaunter soh g wad bersalin, dia soh buka semua n pakai baju n kain diorg bg. Tunggu lama gk dekat pukut 9.00 pagi hampir 45 minit br diorg cek n bg ubat berak....aduh br nk puasa...dh terbatal lak....pastu dia soh tunggu lg doktor lak cek.Asben aku terpaksa g keje lak, bz sgt terpaksa ler g dh bos soh....dh sume brg sume kat dia...xleh bwk kat wad bersalin, nak telefon pon xleh.Dah ler diorg xbg pad, dh buka suar dalam cmne nk pakai pad biasa..hampeh!!!!
Aku terpaksa mintak, tu pon tunggu dlu dia ckp..kejap lg saya bg...emmmmm...

Sambil tunggu doktor nk cek nti.... ade la org india nk bersalin...terpekik2 sakit pggil nurse, kabut jugak la nurse...dh soh tenang pon xnk...aku tengok pn telan air liur, aku xsakit pon bleh jd sakit dok lama kat wad ni.

Dh dekat pukul 9.20 +pagi br la doktor datang cek. Doktor soh ler selak emmmm malunyeeee... Doktor cakap mmg ketuban dh pecah, pastu dia bg option~ 1) Induce skrg, mmg sgt sakit 2) biar sakit sendri tp esok pg kalu xsakit2 gk kena induce gk....aku ckp la biar la sakit sndri xnk paksa2, dlm hati kalu bleh nk dpt 31 Ogos 2009....tp bb xsabo nk kuar hehehe jnji selamat xper Alhamdulillah!!! pastu doktor kata kena msk antibiotik sbb ketuban dh pecah,untuk protect bb dari bahaya.

Jd msk wad ler aku aritu, dh mkn thari....aku pon baring2 bukan ape takut pad jatuh, maklum ler dh 3 tahun mn nk ingat cr pakai pad tu...ala pad pakai tali tu....xselesa langsung... lama aku dlm bilik air nk betul2kan...nasib ade nurse tu tolong ajar, malu gk dia tlg ikatkn wakaaaa...tp xselesa gk...nk kena pakai suar...last2 xtahan aku mintak pinjam telefon kat nurse nk tel asben aku.

Waktu melawat petang kul 5...kul 6+ asben aku br smpai....dh lama aku tunggu...kena bebel la gk....dh ler boring...pastu tukar ler suar..hehehee selesa skit....pastu asben aku g beli makanan untuk buka puasa...aku teman jer la....dh abis waktu melawat dia kena la tunggu kat luar, nk tunggu aku gk....dia pesan kalu sakit tel/msg dia....

Panjang sgt nk cite....aku pendekkn ler,aku start sakit area malam pukul 10 tp xkerap....kerap sakit nk msk kul 12...tu dh sakit sangat tp tahan gk...soh nurse cek dia cek bukak 3 cm jer....lama lg nk tunggu.Aku jalan2 bg kurang sakit...sumer 1 badan sakit..mmg xleh tido...Pukul 1 aku dh xtahan pggil nurse lg, msk tu doktor lak cek, mcm 7cm mcm 5 cm.Pukul 2+ pagi aku pon xngat sgt sbb dh sakit....jam pon xbrp nmpk...mmg sakit la kali ni....sgt2...

Tak lama...Akhirnya saat dinanti telah tiba...aku selamat melahirkan seorang lagi putera pada 29 Ogos 2009 jam 3.05 pagi seberat 3.2 kg di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM). Masa tu mmg xpk nama lg,pgil adik/bb jer heheehe...ayahnya pon bz...nm dh pk cuma xtau nk pilih yg mn...pening pala..tu la ngat bb girl wakakaa...rezeki bb boy lg....kuar2 bb nurse letak atas dada... dh pndai buka mata, angkat kepala skit...kuat betul anak awak ni...nurse ckp...

Last date daftar 10/9/2009, asben tel kat JPN nk taruk nm ape...pk2 byk nama last2 anak aku nama NAIMAN AMIN....sbbnya...

1) Ayahnya suka nama Aiman...tp aku nk anak huruf N...nk jd cerita aku terjupe Naiman jd last minit taruk nama tu.
2) boh nama Amin tu sbb sblm ade nama xtau nk pgil ape...ms tgk azan kat tv9, makcik tu pggil nama Amin...aku pon belasah pggil Amin...last2 jd nama anak aku hehehee sedap gk...sume pggil Amin....

Naiman ~ Kenikmatan
Aiman~ Keberkatan
Amin~Yang amanah/yang makbul

Semoga Anakku ini menjadi Anak Yang Beriman, Bijak & jadi orang yang baik serta berguna. Doaku semoga Allah memberikan kesejahteraan,kebahagiaan & kesihatan yg baik pada anak-anak serta seluruh keluarga...AMIN!!!!

Gmbr ni ambik pakai hp jer....ms ni bb lain melalak bising...dia relax jer tido...Kalu mata celik pin dia diam jer,mak aku ckp suka dgr Amin nangis sbb ade nada bunyi yg sedap, tone dia aku dgr pon mmg best....nangis dia mmg sedap didengar.....nangis pon xkuar ala2 manja jer....dh besar skit br kuat nadanya....

No comments: