Monday, December 15, 2008

Kembara Ke Kampung Embah PART 1

Ahad 14 Disember 2008...Kami bertolak naik keta umah embah dlm kul 12tgh+...plan last minit.....lgpon aritu raya haji xbalik sbb cuti 1 hari nk kena bagi2 umah sni n sna....dlm perjalanan singgah umah sedara..acik mimin anta daging korban n tempoyak...hayatnya nk singgah kejap jer...kalu dh jupe sedara byk lak boraknya...layan punya layan dekat 2 jam gk borak...dlm kul 3.30ptg+ br ler jalan nk balik...perut plak lapar....umah acik mimim xmsk ape....sbb sna kenduri bnyk...tp kami xkisah...jln nk jenguh sedara kn....lalu kami pon ingat singgah la nk ker pekan sekinchan....jalan shortcut plak byknya traktor...al-maklum ler musim menuai padi....jd kami dh terlajak...ape lg msk la jalan parit 4....Ya!Allah jalan xturap...dh cm naik kuda...ala koboi cmtu heheehee...layan jer la...

Sempat la snap gmbr, smbil ambil2 angin sepoi2 bahasa....nyaman tol....Zaim bkn main suka tgk traktor,lori padi.....terjerit2 tu ni....lantak ko la Zaim asal bahagia....




Pusing2 town situ...xjuper kedai melayu...yg ade pon tutup....slu beli makanan kat area pasar basah sekinchan....agknya masih cuti raya...xpon ade rewang .....pusing la depan skit dr pekan tu....tingat makan kat 1 restoran...g la sana...nasib la bukak....stall kat area depan kedai tu bnyk tp sumer tutup...tu la 1 1nya kedia melayu....mamak ade....tp xnk la xlalu rsnya nk mkn...
singgah situ...lauk nk abis...masakan panas xde....yg ade cuma soto,mee bihun sup,nasi ayam,laksa...aku mls nk mkn yg tu...ambik nasi gk....lauk ayam goreng,sambal belacan & jantung pisang & alee-alee masak lemak....ok la...mak order laksa...zaim nasi ayam....tp sian dia dh lapor mkn ler nasi + ayam goreng aku dlu...sian dia...nasi ayam n laksa lembab giler nk mkn...nasi ayam ok tp laksa manis la plak...mak minta limau nipis...pon xleh nk cover manisnya...last2 aku ler tukang abis(isi jer la kuah xlalu plak)

sblm nk balik order soto utk embah....2 bungkus...saje order lebih kot2 paman ade.....dh siap bayar skali....tunggu punyer tunggu...xsmpai2 lg...aku dh hanggin jap dh 4.30ptg+ mak aku pon tnyer org tu...dh siap belum....dia kata xbuat lg...punyer la lama...tunggu dkt 15 minit xbuat lg....pastu yg geramnya wat muka masam xnk senyum....mak aku tanyer elok...wat muka plak...aku cm nk balik jer pinggan kat muka dia....senyum la skit pelanggan kn rezeki....trus aku kensel mintak pulang duit balik...kalu lembab cmni xpayah nk tunggu2.....

pastu terserempak ngan pelakon wan maimunah...agaknya dia shooting kat situ kot...lapo g la mkn...yg lawaknya dgn kain batik senteng n kasut tumit tinggi...kelakau tol...mak aku tegur ape kabar cik wan, dia jawab baik...senyum jer tp nmpk muka mmg penat....aku ngat nk ambik gmbo tp segan plak....hahahaa kalu tak bleh tjk sni....tp tobat aku xnk mkn kat sni lg....rela beli roti kat kedai runcit....lembab tol...melainkan dia dh tukar jd servis tip top....
ni gmbo kedainya....sowey la....mmg aku dh hanggin...tp pelayan dia ade yg baik...senyum jer...

Ini ler kedainya

Hotel Harbour View (xkn cmni kot yg kat Sarawak tu)
Pastu dh kenyang, beli roti arab & goreng pisang untuk embah, ok la dr xbwk ape2......xlama dh smpai ler kami ke Taliair 8 Sungai Leman.....umah embah dlm skit.....jauh dr jln besar, tingat ms sekolah dlu...kalu nak bas lompat...tepi jalan besar tu...mmg kena berjalan msk dlm...kalu nasib baik ade org kenal bleh la tumpang...tp slunya penat la berjalan....ok dh smpai ini la umah embahku.....syoknya...hijau jer....


Ok la dh kul 5...nk balik dlu.....esok smbung lagi k...tatataa

No comments: